Давня традиція локалізує місце поховання обезглавленого тіла св. Іоана Хрестителя в Севастії (Самарія) поруч з могилою пророка Єлисея. Апостол Лука, повертаючись у рідну Антіохію, забажав взяти з собою нетлінне тіло, але севастійські християни відмовили йому в цьому і дозволили забрати тільки праву руку (десницю), якою був хрещений Ісус Христос в Йордані [14]. Руфінус з Аквіли у 378 році свідчив, що язичники з Севастії на вимогу Юліана Відступника в 362 році розгромили гробницю Іоана Хрестителя, спалили його останки і розвіяли попіл. Із мощей святого до наших днів збереглася згадана десниця і його чесна глава. Однак Симеон Метафраст повідомляє, що спалено було не Іоанове тіло, а чиєсь інше, бо Єрусалимський патріарх, дізнавшись завчасно про наказ Юліана, таємно взяв з гробу мощі Хрестителя і послав їх на збереження в Олександрію; замість них же він поклав кістки одного мерця [14]. Таким чином, ці мощі 27 травня 395 року були знайдені в Олександрії, де були поміщені в базиліці збудованій на честь і славу Іоана Хрестителя на місці храму Серапіса. Порожню могилу в Севастії, тим не менш, продовжували відвідувати паломники. Коптська церква також вказує про знаходження могили Іоана Предтечі у своїх володіннях – у монастирі в Нижньому Єгипті (Wadi El Natrun).
Важливе значення Святого Пророка і Предтечі Христового Іоана в християнському світі ґрунтується на неодноразовому висловлюванні великої поваги до нього Господа нашого Ісуса Христа, Який вказував на нього як на свого Предтечу. Христос говорить про Іоана, що до нього не було більш великої людини із народжених на землі. Христос підкреслює, що все, про що проповідував Іоан Хреститель, вже сказано в пророках і законі: «Істинно кажу вам: не було серед народжених жінками більшого за Іоана Хрестителя; але найменший у Царстві Небесному більший від нього. Від днів же Іоана Хрестителя донині Царство Небесне силою здобувається, і хто докладає зусилля, здобуває його, бо всі пророки і закон провіщали до Іоана» (Мф. 11, 11 – 13). Іоан Предтеча стоїть на межі Старого і Нового Завітів, і цим, згідно з християнським розумінням, визначається його велич і одночасно обмеженість цієї величі. Після Богородиці пророк Божий Іоан став наступним найбільш шанованим святим християнства [15]. Під час інтерцесії (ходатайственої молитви, яка слідує після освячення Дарів на літургії) його ім'я поминається відразу після Богородиці: «Особливо за Пресвяту, Пречисту, Преблагословенну, Славну Владичицю нашу Богородицю і Приснодіву Марію, за святого Іоана, пророка, Предтечу й Хрестителя, за святих славних і все хвальних апостолів…» [4]. Богослужбові тексти для різних свят присвячених Іоану Предтечі написали такі відомі гімнографи як святитель Андрій, архієпископ Критський, святий Іоан Дамаскін і Касія Константинопольська. Святий Андрій Критський в «Каноні на Різдво Іоана Предтечі» дає Хрестителю наступні епітети: пророків межа, апостолів початок, земний ангел, небесний чоловік, глас Слова [7].
У іконописних оригіналах Іоана Предтечу характеризують наступним чином: «За типом єврей, середніх років, тілом та обличчям дуже худий, колір тіла блідо-смуглий, борода чорна, менш ніж середньої величини, розділена на пасма, волосся чорне, густе, кучеряве, також розділене на пасма; одежа його з грубої верблюжої шерсті, начебто з мішка, при цьому святий підперезаний шкіряним поясом» [10]. Деталі зображення Іоана Предтечі несуть різний символічний характер: сувій в руках символізує початок проповіді [18]. Відсічена голова – говорить про мученицьку кончину, а крім того є образним вираженням Божественного дару пророкування [12]. Чаша, в якій лежить чесна глава, – паралель жертовної чаші Євхаристії: Іоан передував Христу і народженням і смертю. Може бути зображена інша чаша, в якій змальований Агнець, в більш пізніх іконах Немовля, Богомладенець Христос – символ його пророчих слів про прихід Месії (Мф. 11, 10 – 11; Лк. 7, 27 – 28). Древо і сокиру зображають як алегорію його проповіді: «Вже й сокира при корені дерева лежить: всяке дерево, що не приносить доброго плоду, зрубується і вкидається у вогонь» (Лк. 3, 9 – 10). Пагорби, на тлі яких зображений Іоан Предтеча, не тільки конкретизують місце його аскези, але є символом його піднесеного розуму і духовного очищення – вишнього світу. Оскільки в ієрархії християнських святих Іоан Хреститель є найбільш шанованим, за два тисячоліття було створено величезну кількість зображень святого. Найбільш відомі полотна із зображенням Іоана Предтечі – полотна Тіціана Вечелліо, Леонардо-да-Вінчі, Ель Греко, ікона страти Святого Іоана, зображення Саломії з його чесною главою, які належать пензлю Караваджо. Найдавніша ікона Іоана Хрестителя відноситься до IV століття, була написана в Синайському монастирі і в даний час знаходиться в Київському музеї мистецтва ім. Богдана та Варвари Ханенків.
Сьогодні, на наступний після Богоявлення день, Свята Христова Церква вшановує найбільшого з народжених жонами, того, хто перед Господом після Богородиці, друга Жениха, – великого Пророка Предтечу і Хрестителя Господнього Іоана. Які слова можна знайти, щоб гідно ублажити великого Предтечу? У яких куточках серця знайти похвальні слова і вдячність цьому дивовижному подвижнику? Предтеча – це той, який всього себе, без залишку, віддає Іншому, Грядущому за ним. Він прийшов, щоб свідчити про Світло, щоб повірили всі через нього. Він не був світлом, але був посланий, щоб свідчити про Нього. Предтеча був той, хто відкрито вказав світу на грядущого Христа: «Ось Агнець Божий, Який бере на себе гріхи світу. Це Той, про Якого я сказав: за мною гряде Муж, Який переді мною був, бо Він був раніше від мене» (Ін. 1, 29 – 30). У цьому добровільному, жертовному смиренні перед Господом – подвиг Іоана Хрестителя. Це та надзвичайна висота на яку могла зійти впала людська природа.
Джерела та література 1. Біблія. Книга Священного Писання Старого та Нового Завіту: В українському перекладі з паралельними місцями / Переклад Патріарха Філарета (Денисенка). – К.: Видання Київської Патріархії Української Православної Церкви Київського Патріархату, 2004. – 1415 с.
2. Аверинцев С. С. Мифы народов мира. – М., 1980. – С. 551 – 553.
3. Грицанов А. А. Иоанн Креститель // Религия : Энциклопедия. – Минск: Книжный Дом, 2007. – С. 836 – 840.
4. Служебник. Видання Київської Патріархії Української Православної Церкви Київського Патріархату. – К., 2012. – 602 с.
5. Библиотека Святых отцов и Учителей Церкви. Иоанн Златоуст. Беседы на Евангелие от Матфея. [Електронний ресурс] // Азбука веры. – Режим доступу :
http://azbyka.ru/otechnik/?Ioann_Zlatoust/tolk_51=396. Благовестник или толкование блаженного Феофилакта, архиепископа Болгарскаого на Святое Евангелие. [Електронний ресурс] // Православная беседа. – Режим доступу :
http://pravbeseda.ru/library/index.php?page=book&id=317. Великий канон свт. Андрея Критского. [Електронний ресурс] // Церковно-Научный Центр. – Режим доступу :
http://www.sedmitza.ru/text/575646.html8. Величие и сила духа Святого Иоанна Крестителя. [Електронний ресурс] // Фонд стратегической культуры. – Режим доступу :
http://rusk.ru/st.php?idar=3246849. Иоанн Креститель на Иордане и в Иерусалиме. [Електронний ресурс] // Владимир Цывкин. «По стопам Иисуса на Святой Земле». – Режим доступу :
http://www.about-holyland.com/E-7.html10. Иоанн Предтеча и Креститель. [Електронний ресурс] // Христианство в искустве. – Режим доступу :
http://www.icon-art.info/topic.php?lng=ru&top_id=81&mode=iconogr11. Иосиф Флавий. Иудейские древности. Книга восемнадцатая. [Електронний ресурс] // Библиотека русской религиозно-философской и художественной литературы «Вехи». – Режим доступу :
http://www.vehi.net/istoriya/israil/flavii/drevnosti/18.html12. Одкровение Божие в красках. [Електронний ресурс] // Иконография. – Режим доступу :
http://vos.1september.ru/2001/43/7.htm13. Первое послание Климента Епископа римского к девственникам. [Електронний ресурс] // Русская апокрифическая студия. – Режим доступу :
http://apokrif.fullweb.ru/apocryph1/kliment-to-devstv1.shtml14. Повесть о десной руке, крестившей Господа. [Електронний ресурс] // Библиотека «Халкидон». – Режим доступу :
http://halkidon2006.orthodoxy.ru/saints/162.htm15. Пророк и креститель Иоанн Предтеча. [Електронний ресурс] // Православие.Ru. – Режим доступу :
http://days.pravoslavie.ru/Life/life6625.htm16. Протоевангелие от Иакова. История Иакова о рождении Марии. [Електронний ресурс] // Русская апокрифическая студия. – Режим доступу :
http://apokrif.fullweb.ru/apocryph1/ev-iakov.shtml17. Прп. Ефрем Сирин Толкования на четвероевангелие. [Електронний ресурс] // Христианский портал My studies. – Режим доступу :
http://mystudies.narod.ru/library/e/efrem-sir/4ev/4.html18. Русская икона. [Електронний ресурс] // Иконы. – Режим доступу :
http://www.ikona.ru/io_kr01.html19. Толкование Священного Писания на Мф. 3:16. [Електронний ресурс] // Введенский ставропигиальный мужской монастырь Оптина Пустынь. – Режим доступу :
http://bible.optina.ru/new:mf:03:16